Problemer med pålogging ved henting av tilbakemelding/skattekort fra Altinn

Modified on Fri, 21 Nov at 4:05 AM

Vær oppmerksom på at det er SMSpin som skal benyttes i regnskapssystemet, selv om du benytter MinID, BankID eller lignende til å logge på Altinn. Dersom du i løpet av kort tid har gjort tre forsøk der påloggingen via regnskapssystemet feiler, blir brukeren din låst i 60 minutter av Altinn.

1. Gå til Altinn.no og logg på med den påloggingsmetoden du vanligvis benytter. Sjekk at du har valgt korrekt selskap før du går til neste steg.

2. Klikk på Profil og velg Avanserte innstillinger. 

cs.bytte passord på brukeren i altinn.UM.1.png

 

3. Under innloggingsinformasjon kan du klikke på Endre passord. Sørg også for å sjekke at det er satt hake ved Tillat innsending fra applikasjon eller system med dette brukernavnet og passordet. 

Ops! Ved valg av passord unngå bruk av bokstavene æ, ø og å.

4. Se over at brukernavn og mobilnummer stemmer. Fødselsnummer kan benyttes som brukernavn. 

5. Klikk Lagre

cs.bytte passord på brukeren i altinn.UM.2.png

Dersom du fremdeles får feil, kan det være at din bruker ikke har tilstrekkelige rettigheter for dette selskapet. Merk at brukeren må ha en av følgende roller på selskapet i Altinn for å kunne hente skattekort (RF-1211), hente a-melding (A03), hente avstemming (A07) og levere inntekstmelding:

  • Regnskapsfører lønn 
  • Regnskapsfører m/u signeringsrett
  • Utfyller/Innsender (ikke alltid tilstrekkelig for innsending av alle overnevnte skjemaer)
  • Lønnsmedarbeider (gir kun tilgang til å sende inn inntektsmelding)


Mer informasjon om hvordan du fjerner eller tildeler roller finner du hos Altinn

Was this article helpful?

That’s Great!

Thank you for your feedback

Sorry! We couldn't be helpful

Thank you for your feedback

Let us know how can we improve this article!

Select at least one of the reasons
CAPTCHA verification is required.

Feedback sent

We appreciate your effort and will try to fix the article