Åpne poster: tapsføring

Modified on Wed, 19 Nov at 8:05 AM

Tap på kundefordringer kan registreres via egen veiviser.

1. Gå til Regnskap i venstremenyen og klikk på Åpne poster.

2. Velg aktuell post, klikk på de tre kulepunktene og velg Tapsføring

cs. tapsføring 1 um.png

 

3. Angi årsak og dato for tapsføringen. Du kan også legge til beskrivelse om du ønsker. Feltet Årsak inneholder en liste med forhåndsdefinerte årsaker til at kundefordringen anses som tapt.

cs. tapsføring 2 um.png

 

4. Angi hovedbokskonto som tapet skal føres mot. Systemet vil som standard foreslå konto 7830, men dette kan overstyres.

cs. tapsføring 3 um.png

 

5. Legg til eventuelle vedlegg for å dokumentere tapet. Dette er valgfritt.

cs. tapsføring 4 um.png

 

6. Se over oppsummeringen av hvordan tapsføringen blir bokført. Når du velger Fullfør vil tapet bokføres med eventuelle vedlegg du har lagt opp i veiviseren, og med årsak og beskrivelse i kolonnen Beskrivelse på bilagslinjen.

cs. tapsføring 5 um.png

Tips! Du kan sette opp koblinger mellom salgskonto/mva. til egen tapsføringskonto via avanserte innstillinger.

Was this article helpful?

That’s Great!

Thank you for your feedback

Sorry! We couldn't be helpful

Thank you for your feedback

Let us know how can we improve this article!

Select at least one of the reasons
CAPTCHA verification is required.

Feedback sent

We appreciate your effort and will try to fix the article