Regnskapssystemet har en sperre for å sende inn nye a-meldinger lenger tilbake enn tre perioder fra siste innsendte periode. Har du likevel behov for å rette opp i noe lenger tilbake i tid, som ikke lar seg løse ved hjelp av en tilleggsmelding, følger du stegene skissert i denne artikkelen. Ønsker du hjelp til arbeidet kan du bestille tid hos en av våre konsulenter.
Før du starter er det viktig at du setter deg godt inn i hvordan du nullstiller og genererer ny full a-melding via a-meldingsdetaljene.
Se deler av webinaret vi spilte inn om "Hvordan rette feil i a-meldingen" for å se framgangsmåten
Fremgangsmåte - skissert med et eksempel
Du skal sende inn a-melding for periode 3 på nytt, og du har allerede sendt inn for periode 4, 5, 6 og 7.
1. Nullstill a-meldingen for periode 4, 5, 6 og 7. Du lar altså periode 3 bli stående inntil videre.
2. Send inn og hente tilbakemeldingene etter hver nullstilling. Du vil få feilmelding på arbeidsforhold for to perioder, men dette ser du bort ifra.
NB! Etter å ha hentet tilbakemeldingen av nullstillingen, må du vente med å genere nye a-meldinger til alle periodene er nullstilt.
3. Generer ny full a-melding for periode 3, send inn og hent tilbakemelding.
4. Generer ny full a-melding for periode 4, send in a-meldingen og hent tilbakemelding. Gjenta for periode 5, 6 og 7.
Merk: Altinn kommer til å gi deg tilbakemelding både for perioden du sender inn i tillegg til perioden etter. Dette er grunnen til at perioden ikke får grønn hake til tross for at det ikke er feil i perioden. Du trenger ikke å foreta deg noe for å løse dette. Hvis du imidlertid ønsker en grønn hake på alle perioder (det er ikke avgjørende) kan du løse dette ved å sende inn en erstatningsmelding for perioden før, etter at du har hentet tilbakemelding for perioden senere. Eksempel: etter å ha sendt inn og hentet tilbakemelding på periode 5 uten feil, kan du sende en erstatningsmelding for periode 4. Dette må du da gjenta fram til nyeste periode.
Var denne artikkelen nyttig?
Så bra!
Takk for din tilbakemelding
Beklager at vi ikke kunne være mer til hjelp
Takk for din tilbakemelding
Tilbakemeldingen er sendt inn
Vi setter pris på tilbakemeldingen din og vil prøve å rette på artikkelen